Ensenyar a programar a infantil i a primària

La programació és un llenguatge, com ho són la llengua catalana, castellana, anglesa, o altres com el llenguatge matemàtic o el llenguatge musical. Es pot ensenyar pensament de programació des dels 3 anys, i sense la necessitat d’ordinadors. Només cal aprendre a programar instruccions i comprovar si les ordres es compleixen o no. Es pot començar amb papers i dibuixos i una persona que simuli les instruccions en paper a un ordinador, per a visualitzar si el resultat ha estat el desitjat. Els infants ho veuen, ho aprenen i ho interioritzen.

A l’escola d’infantil i primària Son Basca de Sa Pobla ho tenen clar. Uns cartells penjats a la vidriera d’un lloc de pas recorden als infants «d’aquí a 15 anys ensenyarem a programar tal i com ara ensenyam a llegir i a escriure,… i ens demanarem per què no ho hem fet abans» citant a Mark Zuckerberg, CEO de Facebook. L’acompanya un altre cartell que difon «totes les al·lotes mereixen formar part en la creació de la tecnologia que canviarà el nostre món i qui el governa» citant a Malala Yousafzai, activista i guanyadora de diferents premis en defensa de la pau i els nens.

Silvia Ribas, Directora CEIP Son Basca de Sa Pobla

Des de fa tres anys organitzen activitats per a que tots els cursos puguin al manco gaudir d’una activitat relacionada amb la programació. Segueixen la iniciativa de l’Hora del Codi que es duu a terme de forma voluntària a tot el món. A les Illes Balears no només s’hi ha unit Sa Pobla, hi participen mitja dotzena més de centres educatius de Mallorca i un d’Eivissa, com es pot veure en el mapa de l’Hora del Codi.

Participació Illes Balears a l'Hora del Codi

Participació Illes Balears a l’Hora del Codi

El/la Dr. TIC va visitar el centre de Son Basca de Sa Pobla. La directora, Silvia Ribas, i el president de l’APIMA, Albert Palou, ja fa tres anys que hi organitzen l’Hora del Codi, durant tres dies de desembre, i fomenten el coneixement sobre les professions STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) des de molt petits. De fet, Palou també n’imparteix tallers juntament amb altres voluntaris com Marta Llompart, Tomeu Bennàssar, Catalina Socies, Toni Carbonell, Pep Lluís de Santiago, Andreu Mora, Rosa Rullan, Miquel Buades i empreses que organitzen activitats extraescolars relacionades amb la programació i la robòtica com TechnoMallorca i Robotix Balears.

Per a divulgar la iniciativa l’any 2016 van gravar aquest vídeo que tenen publicat a Youtube.

Enguany les activitats eren envoltant de la programació, l’espai i l’aviació. Les activitats consistien des de contacontes i aprendre a programar pels més petits, fins a altres com descoberta d’un robot (Zowi), taller d’impressores 3D, tallers de robòtica, activitat de l’hora del codi, taller d’scratch, i també les activitats relacionades amb l’espai que era la temàtica d’enguany, com, taller d’elaboració de coets, racó sobre l’espai i l’aviació, exposició itinerant de la història de l’aviació a Mallorca, un Planetàrium de l’Obra Social la Caixa i la conferència sobre l’exploració de l’espai el ponent de la qual fou Pep Marcús, president del Club Newton i membre de l’Institut Mallorquí de Ciències de l’Espai.

Ensenyant programació a primària. CEIP Son Basca. Sa Pobla

Ensenyant programació a infantil. CEIP Son Basca. Sa Pobla

Contacontes sobre aviació a infantil. CEIP Son Basca. Sa Pobla

Taller impressores 3D a primària. CEIP Son Basca. Sa Pobla.

Conferència sobre exploració de l'espai. CEIP Son Basca. Sa Pobla

Conferència sobre exploració de l’espai. Pep Marcús, president del Club Newton i membre de l’Institut Mallorquí de Ciències de l’Espai. CEIP Son Basca. Sa Pobla

L’alumnat participava en les activitats de bon grat, entusiasmat, interessat i atent, i quan se’ls hi donava l’oportunitat no els hi bastava el temps per saciar la seva curiositat a base de preguntes i més preguntes als col·laboradors i ponents.

En aquest fil podeu seguir alguns moments d’aquestes activitats a Sa Pobla.

En acabar la conferència Biel Frontera, gerent de la Fundació BIT, i membres de l’equip de govern de l’Ajuntament de Sa Pobla, Biel Ferragut Mir, batle, agricultura i comunicació; Antoni Simó Tomàs i canyelles, 1r Tinent Batle, cultura, innovació, participació ciutadana; i Rafel Socies Tugores, educació, sanitat i joventut repartiren els diplomes als participants de l’Hora del Codi.

Lliurament de diplomes per part de Biel Frontera, gerent de la Fundació BIT, i membres de l'equip de govern de l'Ajuntament de Sa Pobla, Biel Ferragut Mir, batle, agricultura i comunicació; Antoni Simó Tomàs i canyelles, 1r Tinent Batle, cultura, innovació, participació ciutadana; i Rafel Socies Tugores, educació, sanitat i joventut. CEIP Son Basca. Sa Pobla.

Lliurament de diplomes per part de Biel Frontera, gerent de la Fundació BIT, i membres de l’equip de govern de l’Ajuntament de Sa Pobla, Biel Ferragut Mir, batle, agricultura i comunicació; Antoni Simó Tomàs i Canyelles, 1r tinent batle, cultura, innovació, participació ciutadana; i Rafel Socies Tugores, educació, sanitat i joventut. CEIP Son Basca. Sa Pobla.

Frontera també va aprofitar per explicar a l’alumnat del CEIP Son Basca que és el ParcBit i la importància que té aprendre temes relacionats amb la programació per a les feines que estan sorgint. A més, que és necessari tenir passió, curiositat i voler afrontar reptes per avançar a la vida.

Aquesta entrada ha estat publicada en Notícies. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.