Jornada Sentilo

El passat divendres dia 23 de febrer tingué lloc al campus de la  UIB una jornada sobre l’ús i els potencials de la plataforma Sentilo,  així com els seus casos d’ús a les Illes Balears per part de la UIB. La jornada fou organitzada per la Càtedra Santander de la UIB, la Direcció General de Desenvolupament Tecnològic i IBETEC .

La plataforma urbana intel·ligent, basada en Sentilo i desenvolupada en codi obert, és capaç de rebre, emmagatzemar i distribuir en temps real dades procedents de diferents fonts. Aquest instrument permet la integració de múltiples sensors i serveis: mobilitat, energia, reg, participació, assistència sanitària, etc…tot això és clau en el camp de les Smart cities.  Aquí teniu un breu resum del que ens ha cridat més l’atenció de la jornada.

• La benvinguda de l’acte va ser a càrrec de Benjamí Villoslada, Director General de Desenvolupament Tecnològic del Govern de les Illes Balears, i Jordi Llabrés, vicerector d’innovació i relacions institucionals de la UIB.
  • Plataforma Sentilo, a càrrec de Jordi Cirera, Project Leader de Sentilo a l’Ajuntament de Barcelona:

Fins fa uns anys tota la informació es teclejava, avui dia som capaços de què l’entorn ens doni dades de forma massiva. Què és Sentilo? és com un endoll per connectar diferents sistemes per recollir en temps real les diferents informacions amb sensors per poder compartir-les. Objectius de Sentilo:  reducció en el cost de desplegament i manteniment dels sensors. Primer cal crear un catàleg i dur a terme la monitorització, base del futur sistema de manteniment. Acords amb serveis municipals, obres a la via pública. Reducció del cost de desenvolupament d’aplicacions: que totes les dades passin pel mateix lloc, intefície única per no haver d fer aplicacions per connectar-ho tot. Requeriments de Sentilo: flexibilitat (que s’adapti a noves necessitats encara no conegudes); modularitat (permet distribució dels mòduls per optimitzar-ne el rendiment i mantenir un core senzill); alt rendiment (bases de dades no relacionals); connectivitat (push, polling…); escalabilitat (creixement horitzontal); estandarització; encaix directe amb l’arquitectura de l’IMI. Principal valor: el catàleg de sensors i actuadors instal.lats és bàsic pel manteniment i control Opex des de l’inici; lluita contra el sentiment de propietat de la dada; ajuda a controlar les aplicacions aïllades; permet compartir les dades d’un sensor entre vàries aplicacions; facilita serveis comuns necessari per totes les aplicacions (catàleg, monitorització i qualitat de la dada), etc…Sobre la placa base montam diferents funcionalitats, diferents nivells, és obert, qui hi vulgui col·laborar pot fer-ho sense alterar el model de negoci. La idea és que una plataforma suscrigui una altra per crear xarxa a nivell metropolità. Xifres d’ús de Sentilo a Barcelona: més de 3.500.000 registres al dia, 14000 sensors, 30 empreses de sensors, 10 tipologies de registres de dades: energy, noise, garbage, meteo data, parking, air quality, water meter, bicyle flow, people flow, vehicle flow. Alguns exemples que no han funcionat: calcular possibilitats de trobar parking; rutes recollida fems.

• Sentilo al projecte SmartUIB, a càrrec de Bartomeu Serra, UIB:

SmartUIB és un projecte institucional iniciat al 2013, amb diferents vessants: smartbuilding (Ca ses Llúcies)/ smartpark/smartmobility/ smarteducation /smartcampus/ smartenergy. S’ha escollit Sentilo  com a plataforma agrupadora de les dades dels sensors i vam esser pioners. S’han integrat dades de: consum elèctric en edificis; producció local d’energia renovable; mobilitat elèctrica (vehicles elèctric i punts de càrrega); mesures mediambientals. Les dades obtingudes des de la plataforma es poden utilitzar per: ús propi de la gestió universitària en diferents àmbits; com a dades obertes. Conclusions: Plataforma smart basada en sofware obert (Sentilo, Grafana); escalabilitat; transversalitat i versatilitat; sensors de diferents fabricants; facilitat ús dades per aplicacions; facilitat per involucrar en projectes als alumnes; sinèrgies en dades institucionals (múltiples responsables de dades distintes, però es possibilita l’ús i integració d’aquestes).

• IoTIB – Sentilo Working Progress, a càrrec de Tomeu Alorda, Joan Oliver i Gabriel Mesquida, UIB:

A partir de l’experiència amb Sentilo a Smart UIB, es vol crear la xarxa IoTIB del Govern de les Illes Balears gestionada per IbeTec. Serà la primera xarxa autonòmica creada per entitats públiques d’internet of things on totes les administracions públiques podran connectar-hi els seus sensors. El desplegament serà durant el 2018. Es començarà amb tecnologia Lorawan, però no té per què ser la única emprada. La integració amb Sentilo: cada usuari serà responsable dels seus sensors que recullen les seves dades i després es connectaran amb Sentilo. Així es crearà una xarxa institucional pública de col.laboracio de les dades recollides pels diferents sensors.

La jornada ha finalitzat amb un torn pel networking i  converses tècniques amb els investigadors i representants de les institucions, a càrrec de Jordi Cirera i Carles Puga,  expert tècnic en Sentilo i soci fundador de l’empresa OpenTrends.

Aquesta entrada ha estat publicada en Dr. TIC, Internet de les coses, Notícies, Smartcities, TenTIC. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.